Elektrisch rijden hoeft niet duur te zijn (de top 5 E-occasions)

Tegenwoordig kiezen meer bestuurders dan ooit voor elektrische voertuigen – en niet zonder reden. Elektrische auto’s zijn de afgelopen jaren flink veranderd en hun accu’s zijn beter dan ooit. EV’s – zoals deze groene auto’s ook wel genoemd worden – zijn verkrijgbaar in een breed scala aan uitvoeringen en configuratie. Van klein en schattig tot groot en krachtig. Er is echter één mythe die uit de wereld geholpen moet worden: namelijk dat een elektrische auto aanschaffen altijd duur is. Dat bewijzen we je graag met de volgende vijf tweedehands EV’s die we op Gaspedaal.nl hebben gevonden. Go green!

Renault Kangoo – v.a. €6.000

De vol-elektrische Renault Kangoo is niet de snelste, meest luxe of mooiste auto in dit lijstje. Wel beschikt hij over de meeste laadruimte voor het minste geld. Dat maakt hem ideaal voor een roadtrip met je vriendinnen, maar het helpt ook bij het indruk maken op je nieuwe lover. Inparkeren is namelijk een bitch, maar als het je met de Kangoo lukt, dan hoor je je vent nooit meer piepen over ‘vrouwen en autorijden’. Trust me. De Kangoo ZE wordt aangedreven door een krachtige lithium-ionbatterij, wat de auto een bereik geeft van bijna 300 kilometer. Snel opladen zorgt ervoor dat een volledige lading slechts zes uur duurt, wel belangrijk dat je toegang hebt tot een snellader. Met een normale stekker duurt het ongeveer 20 uur. Ai…

Opel Ampera – v.a. €8.000

Toen elektrische auto’s voor het eerst werden aangekondigd, was ik als de dood dat ik ooit ergens in the middle of nowhere zou komen te staan met een lege accu. Het eerste ontwerp van een plug-in hybride vermorzelde die angst voor te weinig batterijvermogen. De Opel Ampera was er vroeg bij op de plug-in hybrid markt en combineerde de accu met een viercilinder motor. Het resultaat was een auto die ongeveer 75 kilometer elektrisch kan rijden, voldoende voor het woon-werkverkeer van de meesten onder ons. Indien nodig schakelt hij over naar brandstof om nog eens 500 kilometer extra te rijden. Je hebt zo’n Ampera 1.4 tweedehands al voor ongeveer 8.000 euro!

Volkswagen E-Golf – v.a. €20.000


Oké, een beetje duur, maar hij mag niet missen in dit lijstje. Want als er een merk is dat kopers geruststelt over de overgang naar elektrisch rijden, dan is het Volkswagen wel. Het mooie blauwe Golfje van mijn vriend is nog steeds mijn favoriete auto, maar hij is net wat te oud om echt zuinig te zijn. Mij zou je dus héél blij maken met een Volkswagen E-Golf. Afgezien van een aantal stijlvolle badges en de blauwe lijnen is, er wat betreft design weinig verschil tussen de E-Golf en een benzine- of dieselmodel. Wel is de bagageruimte met bijna 40 liter gekrompen tot 341 liter, omdat een deel daarvan is vergeven aan het accupakket. Dat scheelt dus zo’n 50 flessen wijn, maar met het geld dat je bespaart op brandstof, laat je die gewoon op de plek van bestemming bezorgen . De kosten per kilometer liggen met de E-Golf namelijk slechts rond de drie cent, 50 procent goedkoper dan benzine!

Smart Fortwo EQ – v.a. €6.000


Het is misschien verreweg de duurste Smart die je kunt kopen, maar tegelijkertijd is de Fortwo EQ qua verbruik één van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt. Daarnaast is het ook nog eens één van de meest bevredigende versies van de Smart-auto om in te rijden! Zelf heb ik er in Ibiza al eens in rond mogen cruisen. Wát een ding! De Smart Fortwo EQ heeft slechts één versnelling, dus je zorgen maken over wanneer je moet schakelen is verleden tijd. Het kleine, funky autootje met zijn ongelooflijke manoeuvreerbaarheid maakt hem de perfecte stadsauto. En dan hebben we het nog niet eens over de prijs gehad. Een Smart Fortwo EQ uit 2015 kost je slechts 6.000 euro!

Volkswagen E-Up – v.a. €13.000

Kost een duitje meer dan de Smarts, maar de Up! is een van onze favoriete stadsauto’s. De volledig elektrische E-Up geeft je alles waar je van houdt bij de normale Up, maar dan nóg zuiniger en groener. Van binnen is de auto stijlvol en onder de motorkap vinden we de Duitse autokennis zoals we die van Volkswagen mogen verwachten. Bovendien geeft de E-Up je ook een pittige acceleratie. Toegegeven, de E-Up is niet zo wendbaar en klein als de normale Up!, simpelweg omdat hij zwaarder is. Maar dat is slechts een kleine prijs die je betaalt voor het redden van de planeet, toch?



No Comments Yet

Comments are closed