Blegh, weer cardio.. Maak het leuk!

Daar gaan we weer.. weer een half uur lang rennen om vervolgens een half uur op de fiets te gaan, net als je de afgelopen 30 keer gedaan hebt. Val niet in deze routine! Op een gegeven moment begin je het saai te vinden, wat ervoor zorgt dat je het uit gaat stellen, en na een tijd zelfs begint te skippen. Voor je in dezelfde routine raakt als menig andere sporter: Lees dit artikel eens door, en zie hoe je jouw Cardio oefeningen veel leuker kan maken!

1. Muziek

Geloof het of niet, maar muziek kan een saaie eindeloze workout veranderen in een leuke, progressieve training. Probeer voor jezelf muziek te zoeken waar jij actief van wordt. Waar het voor de een muziek is met een snelle beat, is het voor de ander een liedje met een persoonlijke waarde. Voor een aantal tientallen euro’s heb je een mp3 speler met genoeg geheugen om jou te voorzien van je favoriete liedjes.

2. Voouitgang

Zeg eens eerlijk, ben jij gemotiveerder als iets goed gaat of als iets slecht gaat? 9 uit de 10 mensen gaan natuurlijk voor optie 1, en gelijk hebben ze. Probeer daarom een (grafisch) logboek bij te houden met jouw vooruitgang op sportgebied. De afgelopen maand 3 kilo afgevallen? Noteren! 10 minuten extra kunnen rennen in een aantal weken? Noteren! Naarmate je meer en meer traint, zal je het zelfs leuk vinden, uitgaande van de progressie die je maakt!

3. Doe aan andere sporten

Pak voor de verandering eens een basketball of voetbal in plaats van die renschoenen. Variatie zorgt ervoor dat dingen leuk blijven. Bijvoorbeeld: Blijf een half uur lang heen en weer rennen terwijl je lay ups maakt, of blijf simpelweg op de basket schieten om vervolgens de bal te gaan halen.

4. Vind een trainingspartner!

Als jij een pure solotrainer bent, kan je deze stap overslaan. De meeste mensen zullen daarentegen plezier hebben van een beetje contact. Haal die vriend of vriendin over om eens mee te gaan fitnessen, en de tijd op de loopband zal sneller voorbij vliegen dan je denkt. Daarnaast is een partner een perfecte motivator. Kan hij net 5 minuten langer rennen dan jij? Dan zul jij sneller geneigd zijn ook deze 5 minuten af te maken.

5. De Heavybag!

Dit is mijn persoonlijke favoriet. Het nadeel van de Heavybag (grote bokszak) is dat niet veel fitnesscentra hierover beschikken. Laat al je agressie los op de zak, en probeer combo’s te maken met links en rechts. De heavybag is perfect voor je conditie, snelheid en uithoudingsvermogen. Let wel op: zorg ervoor dat je handen beschermd zijn met handschoenen, anders kan je jezelf lelijk bezeren!

6. Touwtjespringen!

Nee, touwtjespringen is écht geen sport dat alleen kleine meisjes beoefenen. Het is een erg goede cardio workout waarmee je je coördinatie en snelheid sterk verbeterd. Koop (of maak zelf) een simpele touw en springen maar!

Wees creatief, lees bovenstaande opties eens door en bepaal voor jezelf hoe je je cardioworkout leuk maakt!

No Comments Yet

Comments are closed