Zo krijg je de voordelen van vasten zónder te vasten

We weten allemaal dat we goed moeten eten. De voordelen van gezonde voeding zijn goed gedocumenteerd, maar de realiteit is dat we toch net even te vaak een vette hap of zak chips naar binnen werken. Daarnaast gaat het verder dan enkel ‘goed eten’, want wat betekent dat nou eigenlijk? Hoe dan ook: we knallen 2019 in met heel veel goede voornemens, want deze zomer moet dat strakke buikje er écht eens van komen.

Intermittent Fasting

Een trend die we steeds vaker zien is vasten, of ‘intermittent fasting’. Veel sportsterren en celebrities zweren erbij – en ook ikzelf heb de effecten ervan ondervonden. Toch is het overslaan van je ontbijt en al je voeding in 6 of 8 uur proppen voor veel mensen een flinke barrière. Maar wat nou als we je zouden vertellen dat je ook van de effecten van vasten of IF kunt genieten, zonder daadwerkelijk te vasten?

Wat blijkt? Dat kan.

Fasting Mimicking Diet

Meerdere onderzoeken suggereren dat de voordelen van vasten kunnen worden behaald door een ‘fasting mimicking diet’, ook wel FMD genoemd. “De FMD heeft een laag eiwitgehalte, weinig ongezonde vetten en veel gezonde vetten … Dit stimuleert de effecten die worden gekoppeld aan vasten, zoals lage glucosespiegels en hoge ketonlichamen, om de effecten van langdurig vasten na te bootsen”, zegt Medical News Today.

In feite is het een eiwitarme variant van het keto-dieet. FMD-onderzoekers zeggen dat het dieet de regeneratie en de levensduur van de immuuncel geassocieerd met het vasten bevorderen, zonder de daadwerkelijke voedselbeperking die met vasten gemoeid gaat. Hiermee worden eventuele nadelige effecten teniet gedaan. Hoewel de klinische resultaten bevestigd moeten worden door een grotere gerandomiseerde studie, is FMD misschien best een poging waard.

No Comments Yet

Comments are closed